Vi har lansert reklamasjonsrapport i IVIT

Nå er det veldig enkelt å lage grundig dokumentasjon fra befaringer ved reklamasjonsoppdrag.

Selv om det har blitt gjort mye for å dempe konfliktnivået i forbindelse med boligsalg, er det ikke til å komme unna at det fremdeles oppstår en del saker der boligkjøpere reklamerer på forhold ved boligen de nettopp har kjøpt. I mange tilfeller løses sakene raskt, eller det er snakk om bagatellmessige ting/saker under egenandelen.

Ifølge rapporten «Tilstand på norske boliger og forbrukers trygghet i bolighandelen» fra 2023, avsluttes nær halvparten av sakene innen en uke. I andre tilfeller er sakene mer omfattende, og da snakker vi gjerne om reklamasjoner der en takstingeniør får i oppdrag å dra ut på befaring for å gå gjennom og vurdere de påberopte forholdene.

Vår erfaring er at det brukes litt ulike løsninger for å lage rapporter fra denne typen oppdrag, og enkelte takstingeniører skriver faktisk rapportene sine i helt vanlige tekstdokumenter. Men det er verdt å vite at det finnes alternativer som både gir bedre kvalitet og mer effektivitet.

Reklamasjonsrapport med innebygget kvalitetssikring og effektivitet

Den nye reklamasjonsrapporten som ble lansert i IVIT i oktober 2024 er et eksempel på det. Den er laget med samme mål som alle andre funksjoner og rapporter i IVIT, som vil si at den både skal bidra til å kvalitetssikre og effektivisere takstingeniørenes arbeid.

For å legge til rette for kvalitetssikring, har vi blant annet tatt hensyn til anbefalinger fra flere takstingeniører om hva en reklamasjonsrapport bør inneholde og hvordan den bør bygges opp. I tillegg har vi hatt dialog med juridisk kompetanse hos Norsk Takst, forsikringsselskaper og andre aktører i bransjen for å sikre spørsmålsformuleringer og oppbygging. Ved å bruke IVIT reklamasjonsrapport, kan du med andre ord være mer sikker på å gjøre arbeidet i henhold til beste praksis og formelle krav som stilles.

Minst like viktig er at rapporten bidrar til å gi effektivitetsgevinster i hverdagen til takstingeniørene. Derfor har vi utarbeidet rapporten i samarbeid med flere takstingeniører, som også har testet den noen uker i forkant av lanseringen.

En ryddig og grundig rapport som gir stor frihet og fleksibilitet

Sluttresultatet er en rapport som gir stor frihet til brukerne til å legge inn tekster og bilder, og som gjør det veldig enkelt å lage grundig dokumentasjon i reklamasjonsoppdrag. Det gjelder både reklamasjoner ved boligkjøp (i henhold til avhendingslova) og i forbindelse med byggearbeider. I tillegg kan rapporten brukes til skadetakst.

Rapporten gir en systematisk og ryddig fremstilling av de påberopte forholdene, der ett og ett forhold beskrives og vurderes hver for seg. På denne måten er det enkelt for oppdragsgiver å orientere seg i rapporten. Basert på beskrivelser, beregnede utbedringskostnader og svar på spørsmål, genereres det også en oppsummering i starten av rapporten. Dette gir en ryddig oversikt når det er mange påberopte forhold.

Det er gode muligheter til å legge inn bilder, lovtekster, skjermbilder og tabeller. De fleste tekster og overskrifter, samt tittelen på rapporten, kan også redigeres etter eget ønske. Er du vant til å bruke ferdigformulerte fraser fra andre IVIT-rapporter, skal du vite at dette også kan gjøres i reklamasjonsrapporten. Både egne fraser og fraser firmaet ønsker å bruke på tvers kan legges inn i alle beskrivelsesfelt. Ved å bruke ferdigformulerte fraser vil det gå raskere å fylle ut rapporten fra gang til gang.

Reklamasjonsrapporten kan både benyttes av takstingeniører som er medlemmer av Norsk Takst og takstingeniører som ikke er det.

Vil du vite mer om rapporten? Ta kontakt med support på itsupport@iverdi.no eller fyll ut skjemaet under.

Del:

Facebook
Twitter
Pinterest

Les mer